Deception Add 050324 Karmøygeddon 24

Velkommen inn i Katakombene

av yngve

Bilde 3Oslos nye platebutikk, Katakombene, åpnet for ikke så lenge siden. Her snakker vi fysisk format, folk bak disken som kan faget og som kan imøtekomme spørsmål og være behjelpelig - dere husker det? Mennesker som deler den samme forkjærligheten for musikk og som ikke starter butikk for å, vel, starte butikk? Penger i omløp må naturligvis til for at alt skal gå rundt, men nisjesjapper som dette har eiere og ansatte som muligens hadde stått der uten lønn hadde situasjonen blitt prekær. Jeg tok en prat med Jørgen, her er resultatet:

Om ikke ofte; nyheten om platesjapper som forsvinner har jo blitt ganske vanlig, og folk ser ut til å ikke bry seg stort. Dette tror jeg i hovedsak gjelder mainstreamen, for metalfolket vil fortsatt ha sitt svarte gull. Er det denne følelsen dere også sitter med? At handlevaner og kjøpemønster har flyttet seg såpass mye at fysiske sjapper framstår som en kuriøs greie?

"Hei og ja, dessverre har det gått den veien generelt de siste årene, men det er sant som du sier, metalfolket vil fortsatt ha sitt svarte (evt. snobbete blood soaked) gull, og erfaringen vår til nå er at de også vil kjøpe dette over disk og ikke bare ifra sofaen hjemme i stua."

Det som er litt annerledes med Katakomben er vel det at tre eksisterende distroer/labeler med egne nettbutikker har slått seg sammen og trekker i samme tau. Hva trigget denne ideen? Fungerte ikke nettbutikkene godt nok? Var det et skrikende behov for en slik fysisk plass i Oslo? Eller ligger det rett og slett i at dere selv ønsket å ha en plass å pushe musikk, drikke kaffe og mimre litt om hvordan det var før?

"Riktig, Katakomben er et samarbeid imellom distroene Apocalyptic Empire (K. Tiller), No Posers Please! (HJ.Ersvik & J.Garmann) og Duplicate Records (mr. Sjursø),  og årsaken til at vi ble enige om dele samme tau er vel heller det motsatte. Vi så alle at nettbutikkene våre gjorde det såpass greit at det var motivasjon og økonomisk grunnlag for å åpne platesjappe, noe vi følte at Oslo sårt trengte."

Det går i ekstremmetal, selv om jeg vet det ikke utgjør 100% av sortimentet. Det er denne profilen som vil bestå? Eller var det kun slik det ble i starten, og at det vil bli mer og mer bredde etter hvert? Eventuelt; tror du dere kan leve av å være smale i utvalget? At dere ikke trenger å favne bredere og trekke til dere folk som ønsker andre stilarter?

"Vi er og vil alltid være en metal sjappe med 101% fokus på den ekstreme undergrunnen. MEN ja, alle vi fire som driver dette har dype følelser for klassikerene vi er oppvokst med (Maiden, Slayer, Black Sabbath, Manilla Road osv.), så sortimentet vil omfavne dette også.
Rett og slett et bredt spekter av god musikk vil være vår profil."

Bilde 2 (1)Midt på Youngstorget, relativt sentralt, hvordan kom dette lokalet i boks? Var det etter en lang jakt? Eller hadde dere flaks?

"Lokalet var ledig og husleien var overkommelig, da ble det der. Enkelt og greit."

Og de to tingene som ofte knekker butikkene er jo lager og leie. Og kanskje lønn. Har dere satset mye på å ha et velfylt lager? Eller er det de respektive tre butikkenes allerede eksisterende kasser med stash som fyller opp Katakomben? 

"Katakomben fylles primært opp med titler kjøpt inn ifra de respektive distroenes nettbutikker, så lageret vil alltid være godt fylt opp, bare ikke i sjappa."

Og siden jeg nevnte lønn, er dere som jobber dere avlønnet i en slik grad at vi snakker å leve av det? Eller er det et ideologisk foretak hvor dere kanskje har jobber på siden?

"Her snakker vi kun ideologi og sterke følelser for både musikk og format, vi får vår lønn i himmelen (evt. litt lenger ned sør), ha-ha (litt dårligere fagforening der har jeg hørt :) Yj). Distroene som kriter skivene til sjappa får betalt når de blir solgt der, og det er slik jeg har fått råd til Porscha som står parkert utenfor."

For dere som driver butikken, som jeg vet er dedikerte musikkpushere, må det jo ha vært utrolig rått å endelig kunne ha fysiske artikler å tilby? Å kunne ønske folk velkommen og hvor kundene kan ta på og lukte på skivene før de kjøper, som vi gjorde i yngre dager?

"He-he, ja vi setter stor pris på at folk fortsatt har en forkjærlighet til det fysiske mediet (både kassett, cd & vinyl), og de gledene det bringer med seg. Det viktigste er vel egentlig at folk lytter til musikk, uansett format..."

Hvorfor valgte dere navnet Katakomben? Bare fordi det var tøft og kledelig til en slik sjappe? 

"Tja, Platekompaniet var tatt, da ble egentlig valget enkelt."

Jeg vet at dere fortsatt vil drifte onlinebutikkene enkeltvis, som det har vært, men har dere pratet om å også slå dere sammen på www? Det er jo av og til man må tenke stort for å være med i kampen om kundene.

Bilde 5"For øyeblikket er det ingen planer om å slå sammen distroenes nettbutikker. Apocalyptic Empire, No Posers Please! og Duplicate Records har ganske forskjellig med overlappende profiler, så vi tråkker hverandre sjelden på tærne på verdensveven."

Hvordan har interessen vært så langt? Er det en jevn strøm av faste kjøpere? Eller opplever dere at det ramler inn nye fjes titt og ofte?

"Mottakelsen vi har fått har vært overveldende. Til nå har det både vært kjente og ukjente fjes innom, og de som har vært ukjente har blitt kjente ved sitt neste besøk. jeg kan jo benytte anledningen til å takke alle som har vært innom sjappa til nå. TAKK!"

Å starte en slik sjappe er risikosport, hva skjer om det ikke går bra? Vil dere da flytte til et billigere lokale? Snike dere tilbake til å være kun på nett?

"Hva er å gå bra? Vi føler det er et godt marked for dette, og skulle det bli såpass trangt med økonomien, får vi heller la Porchene stå i garasjen og ta bussen. Katakomben er her for å bli. Vi har et langt perspektiv på dette, og vi kan alltids utvide virksomheten og bruke lokalet til kombinert platesjappe og sy-salong."

Til dere unge; det er bare å komme med nye vester og patcher snart altså :).

Hvordan promoterer dere sjappa? Sprer dere flyere på konserter etc?

"Ved siden av de tradisjonelle kanalene som flyers, posters osv., er vi selvfølgelig på diverse moderne medier som Facebook og Instagram (KatakombenOslo).

Kan man handle online hos dere? At dere har en felles portal hvor folk som kanskje har hørt om butikken, kanskje gått forbi og sett logoen, kan finne produktene på nett? Eller er det nødvendig at folk vet om eierforholdet og at man må forholde se til trioen av sjapper?

"Nei, Katakomben har ingen nettbutikk. Vi ønsker at folk skal komme seg opp av sofaen og besøke oss. Om man absolutt ikke vil gå ut døra, henvises det til de respektive distroenes nettbutikker."

For band som ønsker å segle demoer/egenfinansierte utgivelser, er dette en mulighet hos dere? Eller blader? Jeg vet at vår skribent Steinar for ex. har gitt ut et zine nylig, som absolutt vil kle profilen hos dere.

"Ja selvfølgelig. Vi tar med glede i mot god musikk og har det i hyllene våre. He-he, har faktisk akkurat gjort en deal med Steinar og hans nye zine, så den kommer til å bli å finne hos oss om ikke alt for lenge."

Jeg takker for tiden, ønsker dere alt godt framover og krysser fingrene for at sjappa klarer å overleve i dagens kjipe utvikling innen musikkbransjen. Har du/dere noen oppfordringer, rosende ord til noen som har betydd mye for Katakomben, her er plassen å legge igjen slikt:

"Takk selv Yngve og igjen TAKK til de som har vært innom sjappa til nå. Support your local platesjappe!"