Rk Rockedame Heavymetal 580x80

Bergenske springskaller

av yngve

Glasgow Kiss Foto Aga Visuals Agnieszka Iwanska

Bilde, fotograf: Aga Visuals Agnieszka Iwanska

Glasgow Kiss kjørte nylig ut sitt debutalbum i butikkene, og det smaker bra av brygget som drypper fra paraplyhovedstaden i Norge. Bandet fyrte i gang motorene bare dager før pandemien la sin klamme hånd over samfunnet, og med det kan vi vel fastslå at de har hatt god tid til å øve og jobbe med skiva :). Bli med når bandet presentere seg på Heavymetal.no.

Jeg meldte inn bandet som nytt tilbake på slutten av 2020 mener jeg, stemmer ikke det?

"Jo, det stemmer nesten. Vi startet opp i mars 2020, ca. 2 uker før pandemien virkelig la sin klamme hånd over Norge med alle restriksjoner det medførte, så du kan vel kalle oss et slags pandemiband. Det gikk en god stund før vi kunne gi hverandre en slags velkomstklem, så det var en merkelig tid å starte opp et nytt band."

Og dette er debututgivelsen til bandet, hvor et par av låtene har vært ute en tid. Ble de to spilt inn isolert som singler, eller ble alle fanget på samme innspillingssession?

"Samtlige låter ble spilt inn i samme session, i Secret Location Studio i Førde. Det var september 2020, så det begynner å bli en stund siden da. Eneste unntaket er den akustiske versjonen av Furious, den ble spilt inn nå i høst."

Glasgow Kiss@Facebook

Kan vi få en liten Historikk? Jeg kjenner jo til Charlotte og Violent Gin, John Erik var vel, og er, i Fenrik Lane. Hva med de andre? Og hvilke band er aktive for dere foruten Glasgow?

"Med unntak av Charlotte er samtlige bandmedlemmer fra hardrockbandet Testpilot, som ble oppløst på nyåret 2020.  Trommis Frode Andreassen har også en fot hardrockbandet Sinister King , som også nylig ga ut sitt debutalbum. Gitarist Daniel A. Goli er faktisk tidligere medlem av Sinister King , men ga seg der rundt 2012.  John Erik Soltvedt har også en fot i rockebandet Villbukk , som han dannet sammen med trommis i Fenrik Lane ."

Sjekk anmeldelse av Testpilots siste ep HER, nyhetsartikkel på Sinister King HER.

Hvorfor dette bandnavnet?

"Det kan vi takke Frode Øverli for (fra tegneserien Pondus).

Vi ville ha et navn med litt attityde, og Glasgow Kiss er et slangord for Springskalle, noe som figuren Jokke i Pondusbladet titt og ofte får fra mannevonde damer han slibrig legger an på, så der kom navnet fra."

Ep-en, hvordan har den blitt tatt imot? Det må jo være et bra marked her i forhold til radio i hvert fall?

"Den har blitt tatt godt i mot i de anmeldelsene vi har fått. At vi ikke finner opp kruttet på nytt er ingen hemmelighet, det har vi ingen intensjon om heller. Vi digger hardrock, tøffe riff og melodiøse refreng, det vil vi fortsette med. Men vi er fremdeles i en fase der vi prøver å finne et lydbilde som gir oss identitet, det blir en spennende utfordring på vår neste utgivelse, men vi har troen på at det skal vi kunne få til.

I forhold til radio har Radio Rock vært greie med oss og kjørt premiere på 2 av singlene våre. Black Rose fikk en god del radiospilling i utlandet, blant annet nummer 1 på Bank Radio i Australia, så gjerne mer av slikt både her i Norge og i utlandet."

Les anmeldelsen HER .

Glasgow Kiss

Dere har en sterk frontfigur, både på det visuelle og i stemme. Hvor mye tror dere det betyr i forhold til å sanke anmeldelser og spillejobber? 

"Vi er helt enig i det du skriver der👌. Da det ikke finnes så fryktelig mange hardrockband i Norge med kvinnelig vokal, er det naturlig at et nytt band med kvinnelig vokalist får ekstra oppmerksomhet. Det er et trangt nåløye i denne bransjen, så hvis det er en faktor som gir oss en gig på en fet festival eller artikler rundt om på diverse musikkmagasiner, la gå, det kan vi leve med. Så får det være opp til oss å levere varene og gjøre oss fortjent til videre oppmerksomhet."

Har dere tenkt på fysiske kopier? Eller vil det være digitalt som gjelder?

"Vår erfaring med fysiske kopier fra tidligere band er at det er penger ut vinduet. Vi har vel kartonger med cd'er stående rundt i forskjellige øvingslokaler, så den diskusjonen la vi fort død."

Dere startet opp litt ut i pandemien, da visste dere jo litt og kjente litt på usikkerheten. Har dette stoppet planene i stor grad? Eller styrte dere på med en litt ta det som det kommer-holdning?

"I begynnelsen var vi jo opptatt med å lage låter og komme oss i studio å få det spilt inn, da gikk jo ting av seg selv, og vi merket ikke så mye til det. Men da vi plutselig i perioder ikke kunne øve, i det hele tatt samles, begynte ting å ta tid og vi kom ut av flyten. Da vi såvidt hadde begynt å bli kjent, ble det nesten som å starte på nytt etter hver periode med restriksjoner. Det la jo et bånd på oss i forhold til å planlegge release, konserter osv, som med alle andre band, men nå ser det jo ut til at ting kommer til å holde seg åpent, og vi er i gang med å planlegge konserter og vår første fullengder."

Og nå som det har åpnet litt greit her hjemme, åpner det seg gode muligheter? Er det vanskeligere eller likt i å få seg jobber?

"Som et helt nytt band er det alltid vanskelig å få seg jobber, spesielt oppvarmingsjobber for større band. Og hvis man tenker på alle de etablerte bandene som ikke har fått spilt en eneste konsert på 2 år, blir det rift om de gode scenene og de gode dagene. Men konserter skal det bli, for vi trenger virkelig å komme oss ut av øvingslokalet og på en scene, for vi bobler over av energi og spillelyst."

Hva vil dere selv forklare bandet som, om dere skal selge inn ep-en og bandet til noen som ikke vet hva det dreier seg om?

"Da ville vi solgt oss inn som et melodiøst hardrockband som spiller fete riff i en fin balanse med store, melodiøse refreng som toppes med en tøff og ikke minst nydelig vokal."

Hvordan er det å være hardrockband fra Bergen, Norge? Er miljøet oppegående, og at det er mange støttespillere? Eller føler dere på at skal det bli noe må man utenfor grensene på et tidspunkt?

"Miljøet for slik musikk er nok større i utlandet enn i Norge, uten at det betyr at miljøet her er lite. Men vi har jo merket oss at lokalaviser som BT og BA ikke har nevnt oss med et eneste ord, så kommersielt virker det vanskeligere nå å bryte gjennom i vår sjanger.

Men vi gir oss ikke. Leverer man bra nok over tid, så kommer oppslagene av seg selv."