Deception Add 050324 Karmøygeddon 24

ZeroZonic, groove, tyngde og melodi

av yngve

Zerozonic Front2017ZeroZonic kom for litt siden ut med sitt nye album, og det er også denne gangen groove og attityde som styrer. Med band som Pantera som inspirasjon turer Daniel og resten av bandet på, og leverte med denne nye skive sitt beste slipp - etter min mening. Jeg fikk fatt i alle fem og endte opp med et informativt og bra intervju. Det som kanskje er litt rart er at bandet ikke er aktivt i dag, og at et par av medlemmene anser sin tid som over, men man vet aldri med Daniel, det er ikke umulig at vi ved en senere anledning får litt rytmisk juling.

ZeroZonic@Facebook

Zerozonic, velkommen tilbake, det er en tid siden vi hadde besøk av dere :)

Daniel: "Jeg kan faktisk ikke huske sist, ha-ha!"

Martin: "Takk for det, alltid fint å komme tilbake til Heavymetal.no!"

Nicolay: "Takk for det Yngve! Alltid like hyggelig :)."

Og med nytt album ute er det jo helt naturlig å hanke dere inn, hvordan er foten for dette nå? Med tanke på at det kom på plass over såpass lang tid, og at bandet vel ikke er aktivt i dag?

Martin: "Det er ikke vært så mye på gang nei. Mye av grunnen til at skiva ble haltet er jo på grunn av meg og min livssituasjon, som har vært en berg- og dalbane i 3 år nå. Så jeg sluttet vel i Zerozonic før albumet ble mixet, men sa at jeg så klart skulle gjøre bassinga og mixing/mastering før jeg var ute."

Daniel: "For oss er jo skiva gammel nå. Materialet har vært innspilt i evigheter, men det er utrolig digg å endelig ha produktet ferdig, klar til å promoteres. Det stemmer at vi har holdt en lav profil de siste to årene, men det betyr på ingen måte at alt er over. Vi mangler kun bassist, da Martin valgte å hoppe av for å fokusere på studio og lydtekniker biten, og veien til scenen kan være ganske kort om det riktige tilbudet kommer. Nyskiva er lett vår beste plate, og personlig er dette blant topp 5 av de 20 studio platene jeg har laget til nå."

(Som jeg alltid sier, musikk er musikk uavhengig av slippdato og alder, så sjekk ut albumet om du er hypp. Anmeldelse med alle låtene finner du HER - Yj).

Nicolay: "Jeg har jo digget bandet siden første skiva, så jeg er jo fortsatt gira! Joda, ting har tatt en del lenger tid enn planlagt, men slik er det bare noen ganger. Resultatet ble jo knallbra!"

Frank: "Min fot kom jo inn i bildet når Daniel spurte meg om å gjøre skiva. For min del dreide det seg i utgangspunktet mest om en sessionjobb, men det var utrolig gøy å bli spurt og jeg bidrar gjerne med flere slag for ZeroZonic i fremtiden."

Daniel, du jobbet i eget studio, vokalen ble lagt av Arvid på vestkysten, trommene ble hamret inn i Lionheart hos Øyvind, bass og miks/mastring gjorde Martin hos seg. Ser du bare fordeler med å jobbe slik? Eller savner du å ha alt under et tak? Som du jo har gjort tidligere?

Daniel: "Jeg jobber alltid i eget studio, der man har ro og fred og kan perfeksjonere alt til fingerspissene. Som de fleste vet så øver vi ikke eller skriver musikken i sammen på et lokale. Jeg mekker låtene hjemme og sender ut. Martin har full frihet til å gjøre hva han vil på bass, og det samme gjelder Arvid. Det er svært sjelden vi må korrigere noe, alle har forståelse for greien. 

Denne gangen lånte vi Frank fra Withem/Big City/Maraton på trommer, og det var utrolig kult å sitte i Lionheart Studio og høre mannens løsninger på låtene. En del er jo likt slik jeg programmerte det på demoversjonene, men en trommis vil alltid tenke annerledes enn en gitarist. Det var noe helt nytt for Frank å spille denne stilen, men han fikset det veldig bra og har fått litt blod på tann tror jeg! Jeg er veldig komfortabel med denne måten å jobbe på, men om noen hadde slengt en god trommis i trynet på meg her hjemme, hadde jeg ikke slengt ham på dør og sagt nei takk til jamming, he-he."

Daniel, hvordan ser fremtiden ut for Zerozonic? Du er jo ganske aktiv med Brt nå for tiden, og jeg vet du jobber med Big City-materiale også. Vil du prøve å samle en gjeng og gjøre noe av innholdet på denne nye skiva live? Eller er det en utopi med det crewet du har med deg på innspillingen?

Daniel: "Ingen kan spå fremtiden mener jeg, derfor tar vi ting litt som det kommer. Vi har faktisk fått tilbud fra et par festivaler allerede, og jeg vet de andre gutta har lyst å dra noen konserter igjen med ZZ. Vi mangler som sagt bare en bassist, så man skal ikke se bort i fra at vi plutselig står på en scene."

Hvordan ser framtiden for bandet ut for deg? Er det noe dere bruker tid og energi på? Eller er det er avsluttet kapittel, eventuelt et band dere avventer bevegelse på før dere tar videre stilling?

Arvid: "Akkurat nå er jeg mest opptatt med Sublime Eyes, men jeg er steinklar for livegigs med ZZ."

Martin: "Min tid i Zerozonic er nok over. Jeg har valgt å fokusere på andre ting som jeg føler jeg trenger å gjøre. Jeg håper jo så klart gutta peiser på videre å får til noe kult!"

Nicolay: "Både meg og Daniel er vel enige om at bandet er for bra til å la det dø ut, men pr. dags dato skjer det ingenting dessverre. Døren er ikke lukket fra min side hvert fall!"

Frank: "Jeg har jo en del prosjekter og band utenom ZeroZonic også, men jeg mener det vi har utrettet på denne skiva absolutt gjør at bandet fortjener å bli hørt av flere, og ikke minst mer live i fremtiden! Mitt ståsted til dette akkurat nå er egentlig å ta ting litt som de kommer, men det er så dyktige låtskrivere og ikke minst musikere med på denne skiva, så det vil være veldig fristende å henge seg på videre om jeg skulle bli spurt om det."

Frank, hvordan kom du i kontakt med Daniel og fikk denne jobben? 

Frank: "Jeg har jobbet med Daniel i mange år, og da spesielt med Big City-prosjektet. Når stolen ble ledig i ZeroZonic tok Daniel kontakt og spurte om jeg ville ta jobben. Jeg takket selvfølgelig ja da jeg har vært tilhenger av ZZ i lang tid, og ikke minst kjent Daniel lenge."

Hvordan jobbet du med skiva Frank? Fikk du filer, øvde inn og la alt i Lionheart? Eller fungerte det annerledes?

Frank: "Det er som du sier, Daniel sendte meg filene og jeg øvde inn og la til min egen twist på ting før vi gikk i studio. Jeg har aldri vært tilhenger av å øve inn hvert eneste slag, og ha alt planlagt, så det skal sies at mye av det du hører også kom der og da når vi var i studio."

Jeg trakk fram 'Instrumentalis' og 'Never Let It Fall' som to favoritter, hva er deres? Og hvorfor?

Arvid: "Mine favoritter er Get Me Back og Just Turn Away, som jeg syns er mest catchy og på grunn av energien i låtene."

Burde skjønt at Arvid ikke hadde 'Instrumentalis' som favoritt, he-he - Yj).

Nicolay: "It Never Dies og Just Turn Away er mine favoritter. De thrasher så sykt!"

Martin: "Just Turn Away. Rett og slett på grunn av refrenget. Groover som helvete og en sinnsykt catchy vokal. Skikkelig Zerozonic det der!"

Daniel: "Jeg er ekstremt fornøyd selv med instrumentalen. Jeg gjorde jo noe liknende på God Damn, Better, Best-plata, og har veldig sansen for slike lange låter med masse kule riff og et digg clean parti. Never Let It Fall er veldig catchy med en dritkul solo. Tror allikevel jeg holder en knapp på Just Turn Away, sluttpartiet der er noe av det diggeste jeg har skrevet!"

Frank: "He-he, digger de fleste låtene på skiva! Men skal jeg trekke frem to må det være Get Me Back og Instrumentalis. Get Me Back har et driv jeg digger, den gir meg energi når jeg hører på den, men tappet meg for energi når jeg tracket den, kan være noe der. Instrumentalis er både teknisk, groovy og røff på samme tid. Vet ikke helt hva det er, men den står ofte på i bilen for å si det på den måten!"

Daniel, hvordan forberedte du dette albumet kontra de forrige? Litt med tanke på at (i hvert fall jeg synes) det var en endring i musikken. Har du latt deg inspirerer av andre artister?

Daniel: "Nå begynner det å bli en del år siden jeg både lagde og spilte inn gitaren på disse låtene. Jeg satte vel i gang rett etter Aftersane-skiva kom ut i 2012. It Never Dies var en av de første låtene jeg skrev, og jeg var jo fremdeles inne i denne groove metal-greia. Men det er en god dose mer thrash metal på nye skiva. Jeg lar meg alltid inspirere av god musikk, men all låtskriving kommer ganske naturlig når jeg først setter meg ned med fjøla. Jeg gikk ikke bevisst inn for å skulle låte så veldig annerledes på denne plata. For min del er det vel vokalen som endret seg litt, og Arvid har funne en dritfet blanding av growl-/cleanvokal i mine ører."

Daniel, du driver med Blood Red og Big City, om Zero ikke blir mer, vil du erstatte dette med et annet band? Eller har du så mye å gjøre at det kanskje er litt greit å avvikle dette kapitelet også? 

Daniel: "Må ikke glemme Cobolt 60, selv om det er det desidert minst tidkrevende prosjektet jeg har. Jeg ser ingen poeng i å starte noe nytt band. Jeg får ut dødsmetallen min i BRT, groove/thrash metallen i ZZ, svartmetallen i C60 og femisiden min i Big City, ha-ha. Dessuten er vi jo i full gang med å øve inn Scariot-materiale til 20 års jubileums giggen vår senere i år, så har nok å henge fingrene i."

Arvid, det låter som om du har skviset litt mer melodi i stemmen din denne gangen, var dette noe du etterstrebet? Eller var det et tilfelle av det som skjer det skjer? At det kom naturlig?

Arvid: "Når det gjelder ZZ så har jeg fra starten alltid hatt fokus på variert vokal, dette er også noe som resten av ZZ ønsket. Når det er sagt så har nok denne skiven litt mer melodi enn de forrige skivene. Det er ikke noe jeg bestemte meg for, men det ble bare sånn."

Og du spilte inn vokalen selv, i eget studio, stemmer ikke det? Synes du dette er optimalt? Eller ville du heller møtt opp og vært samlet for å spille inn albumet?

Arvid: "Det hadde vært veldig kult å gjort et album samlet over en periode i et studio, men jeg trives veldig godt alene også."

Du Martin, du mikset og mastret skiva. Er det vanskelig å samle så mange tråder fra forskjellige innspillingsfasiliteter, og lage noe ut av det? At du ikke har kontroll over hele prosessen? Jeg tipper du uansett er vant til å arbeide slik?

Martin: "Det har vært helt vanlig prosedyre for meg de siste 6-7 årene. Jeg må innrømme at det går en del tid bare å få alt satt sammen og alt til å stemme noen ganger, men som regel faller det på plass fort. Egentlig, med alt jeg mixer, så hadde jeg foretrukket å vært i kontroll fra start til slutt, men det er ingen nødvendighet for å få til et knall produkt!"

Og stemmer det, at ørene mine har rett, når jeg sier at det er en hørbar forskjell på enkelte låter? I lyd? Og skyldes dette prosessen med mange elementer og fra forskjellige kanter, eller fordi det foregikk over så lang tid?

Martin: "Det er korrekt det, men den eneste tingen som gjør at det er hørbar forskjell er på grunn av  at det er forskjellige gitarlyder på hver eneste låt. Daniel har spilt inn dette her over lang tid, og vi fikk problemer med DI-sporene, så vi måtte bruke lydene han hadde spilt inn med. Ellers er alle andre elementer like."

Hvordan er det å spille i Zerozonic? Har du mye å si over det som legges på tape selv? Eller får du servert ferdige linjer?

Nicolay: "Som nevnt tidligere har jeg digget bandet siden førsteskiva, så for min del er det helt toppers å spille i ZZ! Det er Mr. Peisy som står for musikken, så middagen er jo servert, men jeg har frie tøyler når jeg legger på mine ting :)."

Arvid: "Jeg står ganske fritt til å gjøre det jeg vil på vokal, men det kommer alltid noen innvendinger og da kommer vi alltid frem til hva som funker best for ZZ. Vi blir som regel enige :)."

Frank: "Jeg føler at når det kommer til å legge til egne linjer, så er det lagt opp til det når filene blir servert. Det er selvfølgelig en ramme på ting, men slenger jeg på en splash, gjør et litt lengre brekk, snur en takt osv. så blir det stort sett godt mottatt så lenge jeg har en god tanke bak det."

Martin: "Jeg tror vel egentlig jeg aldri har fått noe klager på bassinga mi i tiden jeg har spilt i Zerozonic, men låtene er jo servert som dem er. Jeg har hatt fri tøyler på det meste sånn sett!"

Dette albumet er i hvert fall et solid album, uansett hva som skjer med bandet framover. Ser dere på dette som noe mer enn en skive som kom ut fordi det ble sånn? Om dere skjønner? Det er jo en rar følelse å oppleve at noe kommer ut så lenge etter, og når bandet jo ikke har vært i bevegelse på lenge, og dere i besetningen kanskje har distansert dere fra det hele.

Daniel: "Vi er jo ikke det første bandet i verden som gir ut en plate som er spilt inn for lenge siden. Eller som har ligget litt i dvale for så å smelle til med en plate. Det er slettes ingen tilfeldigheter, og skiva ble så bra som jeg trodde i hvert fall."

Martin: "Det blir jo veldig spesiell skive når det er min siste utgivelse, og det ble så spredd utover åra. Det viktigste er uansett resultatet!"

Nicolay: "Meningen var jo at albumet skulle komme ut mens bandet fortsatt var aktivt, så følelsene er jo litt blandet. Men dette er uten tvil den beste skiva til nå!"

Arvid: "Ja, det tok lengre tid enn antatt, men jeg ser på denne skiven som et produkt jeg er veldig stolt av og håper det kommer noe mer utav."

Frank: "Jeg håper jo at dette ikke bare ble skive som kom ut for at vi skulle gi ut noe. Målet med det hele i hvert fall slik jeg har forstått det, er at dette er en ny utgivelse fra ZeroZonic på bakgrunn at vi ønsker noe mer skal skje med bandet i fremtiden."

Daniel, hva vil du si, om noe, med coveret? Og hvorfor selvtitulert?

Daniel: "Coveret er litt tilfeldig. Jeg brukte samme fyren som lagde siste Blood Red Throne-coveret. Han fikk litt inputs på tekstene, og kom opp med et forslag ut av det. Så modifiserte vi det litt og puttet Z’ene i sentrum. Jeg syntes ikke noen av låttitlene passet som albumtittel, og hadde heller ikke noe killer forslag, da ble det selvtitulert."

Hva opptar deg akkurat nå? Band, studio, andre prosjekter?

Nicolay: "Jeg joinet et band som heter Sobre Todo Nombre i november i fjor, vi slapp ep 30. mars. Ellers så spiller jeg jo også i thrash metal-bandet Harm, så jeg har fullt program."

Arvid: "Akkurat nå fokuserer jeg mest tid på Sublime Eyes og forberedelse til Englandsturnê med BRT. Utenom det har jeg en del mikse- og mastringjobber. Både nasjonalt og internasjonalt."

Martin: "Studiojobbing og YouTube. Og skal bli pappa til sommeren! Holder for meg det der."

(Det kommer et intervju på Martin og hans studioengasjement snart :) - Yj).

Daniel: "I musikksammenheng er det en del livespilling med BRT, vi er også nesten ferdig med å skrive neste plate. I tillegg skal vi tracke trommer til neste Big City-skiva i mai. All gitar og bass er spilt inn, samt demovokal på alle låtene. Og som tidligere nevnt øves det på Scariot-låtene som skal spilles på årets Southern Discomfort. Hvem vet, kanskje noe annet spennende kommer også...)"

(Southern DisComfort folkens, sjekk ut Scariot der! - Yj).

Frank: "Jeg jobber med progmetalbandet Withem, pop-/progbandet Maraton, 70-talls progbandet El Doom & The Born Electric, og 80-talls heavyrockbandet Big City, som du allerede kjenner til. I tillegg tar jeg på meg en del sessionjobber både live og studio."

De som vil ha kontakt med bandet, og kjøpe et eks av albumet, hvor skal de henvende seg?

Daniel: "Skiva er ikke til salgs. Den GIS bort. Er du villig til å betale noen kroner i porto, slenger du over en e-post til DENNE ADRESSEN og får din kopi."

Tusen takk alle! Jeg setter stor pris på at dere stiller! Og avslutt gjerne med noen velvalgte ord, hatmeldinger eller lignende, om det er noen dere vil treffe mellom øya eller gi en klapp på skulderen når det gjelder Zerozonic:

Daniel": Ta deg tid til å fordøye 10 gode metallutgivelser i året i stedet for å suse igjennom 500 Youtube klipp. Sett pris på musikk som fortjener det og fortell det gjerne til både band og likesinnede!"

Martin: "Må jo bare si at Daniel er jo en juggernaut når det kommer til musikken sin. Stopper aldri, full peis og alltid dedikert! Håper på at dem forsetter med full fart og får til fete ting!"

Arvid: "Jeg vil gi en klapp på skulderen til alle i ZZ, men spesielt til Daniel og Martin, som alltid har gjort og alltid gjør mye ekstra arbeid for å få disse skivene til å låte panser!"

Nicolay: "Selv takk Yngve! Alltid like hyggelig å prate med deg! Raitaitai! Ellers, møt opp på konserter, kjøp musikk/merch etc!"

Frank: "Det var dritkult  å gjøre denne skiva, det var noe nytt for meg å spille denne sjangeren, og jeg ønsker å takke Daniel for muligheten! Håper å få være med på reisen videre, og igjen klapp på skuldra til Daniel som holder ting i tøylene her og gang på gang leverer varene!"